Norma IATF 16949 została opublikowana 1 października 2016 r. i zastąpiła dawną normę ISO/ TS 16949. Stanowi ona rozszerzenie normy ISO 9001 – poza jej ogólnymi wytycznymi zawiera elementy dotyczące wyłącznie przemysłu samochodowego. System zarządzania jakością wg normy IATF 16949 dotyczy takich aspektów działalności, jak projektowanie, produkcja oraz montaż i serwis produktów motoryzacyjnych. Przejścia na nową normę należy dokonać do dnia 14 października 2018 r.
IATF 16949 to Specyfikacja Techniczna ISO, która integruje systemy jakości w branży motoryzacyjnej. Zawarte są w niej wytyczne dotyczące takich obszarów jak: planowanie jakości, dokumentacja techniczna, audyty, analiza systemów pomiarowych, zakupy czy badanie wyrobu niespełniającego wymagań. Norma IATF 16949 została opracowana przez Międzynarodowy Zespół Operacyjny dla Przemysłu Motoryzacyjnego (IATF) we współpracy z Międzynarodową Organizacją Normalizacyjną (ISO), ujednolicając amerykańskie (QS-9000), niemieckie (VDA 6.1), francuskie (EAQF) i włoskie (AVSQ) systemy jakości w branży motoryzacyjnej.
Nad wdrożeniem IATF 16949 powinny się zastanowić organizacje przemysłu motoryzacyjnego, funkcjonujące na poziomie produkcyjnym, działające w łańcuchu dostaw bądź zajmujące się procesami wykończeniowymi.
Wdrożenie systemu IATF 16949 przynosi przedsiębiorstwu szereg korzyści:
-
elastyczne dopasowanie do wymagań koncernów branży motoryzacyjnej;
-
doskonalenie własnego wizerunku wśród konsumentów;
-
poszerzenie wiedzy pracowników w zakresie systemu zarządzania jakością w przemyśle motoryzacyjnym;
-
kształtowanie wśród pracowników świadomości dotyczącej znaczenia i wpływu indywidualnych działań każdego z nich na doskonalenie systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie lub łańcuchu dostaw;
-
zwiększenie skuteczności systemów zarządzania w przedsiębiorstwie oraz dokumentowania produkcji;
-
zredukowanie strat w łańcuchu dostaw;
-
zgodność z międzynarodowymi normami dotyczącymi jakości w branży samochodowej;
-
udoskonalenie jakości produktów oraz usług w branży motoryzacyjnej;
-
zmniejszenie kosztów ponoszonych z tytułu reklamacji konsumenckich oraz awarii;
-
wzrost efektywności w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa;
-
wzrost zyskowności prowadzonej działalności;
-
wprowadzenie niezmiennych metod kontroli jakości;
-
skuteczne identyfikowanie produktów/ usług niezgodnych oraz możliwość podjęcia szybkich procesów naprawczych.
Szczegółowe informacje o naszych usługach wdrożeniowych znajdziesz tutaj.
Jeżeli są Państwo zainteresowani profesjonalnym wdrożeniem i późniejszą certyfikacją Systemu Zarządzania Jakością w motoryzacji, prosimy o kontakt telefoniczny: tel. kom. 503 056 199 lub wypełnienie formularza kontaktowego.
Wybrane organizacje, w których Firma QConsultant wdrożyła System Zarządzania Jakością w motoryzacji:
- TRI-PACK Sp. z o.o.
- E.A.MATTES-POLSKA Sp. z o.o.
Pełna lista klientów dostępna jest tutaj.