W organizacjach najczęściej występują trzy powody wdrożenia systemu zarządzania
- wymagania klienta (przetarg, warunek nawiązania współpracy, itp.)
- marketing – narządzę promocji, zrównanie się z konkurencją i.in.
- poprawa i ciągłe doskonalenie procesów – świadome wdrożenie, zgodnie z podejściem procesowym i cyklem Deminga wraz z dążeniem do uzyskania wymiernych efektów.
W dwóch pierwszych przypadkach przy podejmowaniu decyzji rzadko jest prowadzona analiza wymagań i korzyści dla firmy co jest bardzo istotne na tym etapie oraz przy samym wdrożeniu. Wiadomo, każdy powód jest dobry, ale warto przeanalizować wszystkie za i przeciw wdrożenia systemu zarządzania i przed rozpoczęciem procesu przygotować na to wszystkich pracowników.
Podstawowy podział jest na korzyści wewnętrzne i zewnętrzne. Najistotniejsze z nich to:
ZEWNĘTRZNE:
- Zwiększenie wiarygodności wśród obecnych i potencjalnych klientów (zagranicznych również)
- Wzrost konkurencyjności
- Poprawa wizerunku organizacji
- Większa możliwości prowadzenia analiz porównawczych w zakresie działań strategicznych
- rozumienie i reagowanie na sygnały dochodzące z rynku, poprawa komunikacji między organizacją a klientem oraz dostawcą
- usystematyzowany system komunikacji z klientem
- dostosowanie się do wymagań i oczekiwań klientów
- usystematyzowane i jednoznaczne prowadzenie komunikacji zewnętrznej
WEWNĘTRZNE:
- Poprawa funkcjonowania całej organizacji, działów, funkcji i osób
- Poprawa jakości wyrobów i usług
- Zredukowanie większości strat związanych z procesem produkcji i/lub realizacji usług
- usprawnienie i nadzorowanie procesu produkcji/realizacji usługi co zapewnia powtarzalność wyrobów/usług i bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie liczby reklamacji
- usystematyzowanie podstawowych obszarów działalności organizacji, takich jak sprzedaż, produkcja, planowanie
- usprawnienie komunikacji wewnętrznej oraz systemu decyzyjnego
- obniżenie kosztów prowadzonej działalności
- zarządzanie ryzykiem – identyfikacja zagrożeń i szans oraz plany postępowania z nimi
- poprawa wydajności pracy
- prowadzenie oceny skuteczności działań, realizowanych szkoleń czy też oceny pracowniczej
- jednoznaczne określenie kompetencji, zakresów obowiązków i odpowiedzialności
- Zwiększenie sprzedaży dzięki badaniu percepcji i zadowolenia klienta dotyczącej produktów lub usług
- Umożliwienie spójnych działań dla realizacji celów ważnych dla firmy
- Eliminacja strat poprzez standaryzację komunikacji wewnętrznej
- Usprawnienie procesu zakupów – optymalizacja potrzeb, kosztów zakupowych i zapasów
Jak widać korzyści z wdrożenia systemu zarządzania jest dużo i warto jest odnieść je do swojej organizacji. Prawdą jest, że jedynie racjonalna i świadoma decyzja o podjęciu działań zmierzających do wdrożenia, utrzymania i doskonalenia systemu zarządzania może przynieść wymienione wyżej korzyści. Ich realizacja oraz wymierna wielkość zależy bezpośrednio od zaangażowania zarządu oraz wszystkich pracowników organizacji.
Jeżeli są Państwo zainteresowani profesjonalnym wdrożeniem i certyfikacją systemu zarządzania lub dostosowaniem do aktualnego wydania normy bądź standardu, prosimy o kontakt telefoniczny: tel. 12 346 54 73, kom. 509 628 232 lub wypełnienie formularza kontaktowego.